woensdag 4 maart 2009

Skien in 4 valleien tegelijk

Les 4 Vallees in Zwitserland was mijn ski bestemming voor de week van 21 tot 28 februari. Ik kwam daar aan na een 7 uur durende rit met veel files van Gries naar Les Collons aan de uiterste oostkant van het gebied. ‘s Avonds in Verbier feesten zat er dus niet in, maar we hadden daarvoor wel een bijzonder groot en uiterst traditioneel ingericht (lees ouderwets met veel hout, schemerlampen en kleedjes op de toiletdeksels) appartement. Samen met Ewout, Arno Judith en Wouter hebben we daar goed gewoond en geslapen en heerlijk gegeten en gedronken. En geskied natuurlijk!!!. Aan het begin van de week had het behoorlijk gesneeuwd en later nam de zon de overhand, uitstekende condities dus. Alleen de eerste en de laatste dag heb ik m’n piste-skis aangehad, de overige dagen waren het de Coomba poederplanken die hun diensten leverden. Naast het mooie gebied met veel pistes waren de off piste ski-routes al snel gevonden. Daar hebben we zoveel van genoten dat het oorspronkelijke plan om ook nog een toertje te maken werd geannuleerd. Tussendoor mocht ik nog de skileraar uithangen door hier en daar wat tips en trucs te geven, maar al met al was het indrukwekkend waar met name Judith en Arno met hun 3 weken ervaring vlot skiend vanaf kwamen (en durfden). Een aantal behoorlijk uitdagende en steile off piste routes werden toch maar mooi meester gemaakt – al ging dat soms gepaard met enkele vloeken van Arno ;-). Omdat iedereen ook in wat lawinekunde is geïnteresseerd, heb ben we het tussendoor ook nog over sneeuwprofielen, kloptests en pieps zoeken gehad. Dat laatste hebben we ook nog in de praktijk geoefende in een testveld bij Verbier waar 15 pieps begraven liggen die je random kunt activeren. De dagen werden steevast afgesloten met een (paar) biertjes(s) bij de Tipi, een grote tipi tent op de piste boven ons dorp, waar om de dag live muziek werd gespeeld. Dat we ons eigen appartement hadden betekende ook dat we ‘s avonds zelf konden koken. Omdat ik al weer een tijdje van eten leef dat door anderen wordt gekookt was het zelf kokkerellen een welkome afwisseling. Ook dit was weer een geslaagde week die Arno en ik al op vrijdag beëindigden om door te reizen naar de volgende bestemming om daar te gaan Ijsklimmmen. Op het moment van vertrek kwam net Wouters broer met de familie binnen. Door alle drukte vergat ik dus meteen mijn laptoptas waar ik (gelukkig) achterkwam toen we al een behoorlijk stuk voorbij Sion waren gereden. Omdat je tegenwoordig als landloper in een buis natuurlijk niet zonder laptop kunt, zat er niet anders op dan om te keren en da laptop te gaan halen. Gelukkig was Ewout zo aardig om ons tegemoet te rijden zodat de vertraging niet al teveel was. Maar ja je kunt je toch makkelijk verkijken op hoelang het duurt om van west Zwitserland naar Davos in het oosten te rijden. Inclusief de vertraging hebben we daar toch ook weer 6 uur over gedaan.

Geen opmerkingen: