zondag 1 maart 2009

Leren ijsklimmen

Ijsklimmen, alweer een nieuwe hobby in bergsportland. In de week van 15 februari was ik in het Oostenrijkse Praxmar/Gries im Sellrain (vlak bij Innsbruck) om daar te leren klimmen in bevroren watervallen. Door mijn ervaring met rotsklimmen en omdat ik natuurlijk vaker met stijgijzers in (gletsjer) ijs loop, ging het best aardig al zeg ik het zelf. Dat maakt zo’n cursus dan toch een stuk leuker dan wanneer je er een beetje achteraan hobbelt. Zoals gezegd wordt ijsklimmen in bevroren watervallen gedaan dus sta je wel constant in de schaduw van noordhellingen (lekkerder zou een zonnetje zijn maar dan zou het ijs natuurlijk weer ontdooien) . Bovendien sijpelt er hier en daar toch nog water langs het ijs dus je wordt ook nog eens nat. Lekker warm is dus anders, maar het is wel leuk om met 2 scherpe ijsbijlen in het ijs te hakken en zelf te bepalen waar je wilt klimmen. Bij rots klimmen wordt je route meer bepaald door de structuur van de steen, hier kun je in principe bijna overal je bij in zetten – nou ja bijna overal, soms komt het ijs hard naar beneden als je op de verkeerde plek slaat. En die kou, ach ja met 3 paar handschoenen een goede muts en een heerlijk warme donsjas (gekregen van mijn collega’s bij mijn vertrek) valt dat ook nog wel mee… De groep bestond uit 8 deelnemers en 2 Oostenrijkse gidsen Werner en Robert. Ook nu was het weer interessant om zulke verschillenden mensen te ontmoeten door een gezamenlijke hobby. De cursus was lekker relaxt en de sfeer in de groep goed. Al met al erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar (wat meteen een week laten in de praktijk gebracht zou worden…)


Geen opmerkingen: